Журнал ROOM № 2. Рецензія на номер

Вийшов у світ другий номер нового міжнародного аерокосмічного журналу.

У липні 2014 року на авіасалоні в «Фарнборо-2014» відбулася презентація першого номера міжнародного журналу   «Room The Space Journal»   , Який видається англійською мовою, але задуманий і створений в Росії У липні 2014 року на авіасалоні в «Фарнборо-2014» відбулася презентація першого номера міжнародного журналу «Room The Space Journal» , Який видається англійською мовою, але задуманий і створений в Росії. І ось тепер в світ вийшов другий номер цього багато ілюстрованого, солідного видання. Чому він присвячений?

Видання піднімає проблеми розвитку сучасної науки і техніки пов'язані з освоєнням космосу. Відкриває номер стаття доктора філософських наук, професора, провідного наукового співробітника Екологічного центру Інституту історії природознавства і техніки імені С. І. Вавилова Російської академії наук Сергія Кричевського «Зелена» космонавтика: утопії, реалії, перспективи ». Її автор екс - космонавт-випробувач, ділиться наболілим: найкращі стратегії майбутнього не можуть бути реалізовані без нового технологічного ривка, переходу до більш ефективним, екологічним технологіям.

У космонавтики колосальний потенціал, необхідний для безпеки та сталого розвитку людства. Однак космічна галузь відстала в екорозвиток, не є лідером в області «зелених» технологій, а також в новому загальносвітовому процесі переходу до «зеленої» економіки. Сучасна ракета-носій набагато менш ефективна, ніж паровоз: з 100% стартової маси лише 1-3% - корисне навантаження, 90% - надтоксичність паливо (гептил) дістався в спадок від «холодної» війни. Ракета це (з екологічної точки зору) - екологічно брудна і економічно марнотратна технологія.

Професор Сергій Кричевський розмірковує над тим, як вирішити цю проблему, як з урахуванням піднятих питань будувати космодроми і ракетну техніку, чи здатна наша країна зробити «зелений» технологічний ривок. Тим самим він як би піднімає ширму, яка прикриває парадний під'їзд космонавтики, показує її лаштунками, то, про що широкої читацької аудиторії, майже невідомо.

Цілий ряд статей зарубіжних авторів журналу носить дослідницький характер і присвячений освоєнню космосу. Так головний технолог НАСА доктор Девід У. Міллер в статті «Космічні технології керують розвитком космічного простору» захоплююче і в той же час доказово, з наукової точки зору розповідає про програми космічних польотів майбутнього. Виявляється, вже найближчим часом НАСА збирається провести перше льотне випробування космічного корабля Orion, який полетить вглиб Сонячної системи для виявлення планет земного типу.

Однак за цим стоїть не тільки пошук планет типу землі, а й реальна можливість польоту людина до Марсу. «З введенням в експлуатацію космічного ракетного комплексу для запуску ракет з великою вантажопідйомністю та космічного апарату Orion найближчим часом, можна очікувати черговий великий прорив в освоєнні Космосу», - вважає автор. Але для цього потрібні інновації, інвестиції, технології, які, в кінцевому рахунку, допоможуть нам поліпшити життя і на землі.

Не менш цікава стаття фахівця кафедри землезнавства Університету штату Пенсільванія Джеймса Кастингу «терраформинга Марса: скоріше так, ніж ні?». В ній ставиться питання: чи можливо і за яких умов забезпечити на поверхні Марса такий же температурний рівень, як на землі, скажімо, за допомогою великих дзеркал. Автор перераховує кілька способів підняття температури Марса до прийнятних величин, чого це може коштувати, і наскільки комфортно буде там жити людині. Мова - про цілком конкретному освоєнні планети за допомогою технологій, які вже існують. Автор вважає, це станеться вже в найближчій перспективі. Хоча людям там доведеться все ж більшу частину часу проводити під землею, щоб уникнути переопромінення. Проте, такий життєвий уклад цілком можливий і реальний.

Цій же темі (вивчення Марса) розповідається в статті фахівця Лабораторії вивчення Космосу Каліфорнійського університету Дженет Лахманн: «Значимість місії MAVEN (Еволюція атмосфери і летючих речовин на Марсі)». Чому на цій планеті не з'явилося розумного життя - задається автор питанням і сам же відповідає на нього, аналізуючи ситуацію з хімічним складом атмосфери, звідки відбувається витік найважливіших її складових частин. Цей процес характерний і для землі в зовнішніх потоках іонізованих газів на високих широтах, де працюють процеси прискорення зони полярних сяйв. Але, обсяг атмосфери землі у багато разів більше, ніж на Марсі. Крім того, існує теорія (і не одна), яка пояснює зв'язок між присутністю глобального планетарного магнітного поля, якого на Марсі на даний момент більше немає, але яке є на Землі, і збереження на планеті атмосфери і води протягом довгого часу. Для детального вивчення цих процесів 18 листопада 2013 з мису Канаверал на ракеті Атлас V здійснений запуск супутника MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN). Орбіта Марса досягнута 21 вересня 2014 року. В даний час супутник робить необхідні виміри.

Не менш цікаво читаються дві наступні статті присвячені проблемам вивчення і корекції орбіт астероїдів: «Місія NASA по перенаправлення астероїда», «Пошук NEO». Читач дізнається про першу в історії місії, яка передбачає ідентифікацію, захоплення і перенаправлення на стабільну орбіту навколо Місяця знаходиться недалеко від Землі астероїда. Уже в 2020-ті астронавти NASA відправляться на перенаправлений астероїд на борту космічних апаратів нового покоління, які зараз знаходяться в розробці. Дивно, але передбачається, що вони там вивчать ситуацію щодо захисту нашої планети від потенційно небезпечних астероїдів, вироблять рекомендації.

Для зіштовхування таких астероїдів з їх орбіти можуть використовуватися сонячні електричні двигуни. Можливо, для цього буде потрібно високоспецифічний імпульсний двигун. Все це дасть найважливіший досвід польотів за межі земної орбіти, який буде затребуваний в першому пілотованому польоті на Марс в 2030-і роки.

Друга стаття «Пошук NEO» аналізує ситуацію з Челябинским метеоритом. Близько 20% NEO (так називають невеликі навколоземні об'єкти), є потенційно небезпечними астероїдами, які проходять досить близько від земної орбіти. Зіткнення з такими об'єктами (діаметром один кілометр) може вивільнити енергію, яку можна порівняти з вибухом всього існуючого ядерної зброї і мати катастрофічні наслідки для життя на землі. NASA зараз склала каталог таких об'єктів, веде автоматичний моніторинг зіткнень за допомогою системи під назвою Centuru.

У свіжому журналі «Room» представлено також цілий ряд інших пізнавальних матеріалів. Серед них - «Перші кроки приватної космонавтики в Росії», «Спостереження за нашої мінливої планетою за допомогою супутникового радара», «Малі апарати - дорога у великий космос», «Позахмарний каменепад», ряд інших. Можна сказати, що цей номер, як і № 1 «Room» вдався. Він, образно кажучи, відкриває нові горизонти Всесвіту, дає уявлення про те, що робить сучасна наука для її освоєння, ставить питання, спонукає читача роздумувати над ними. А це, мабуть, найголовніше - підштовхнути людину до самостійних кроків і відкриттів, нехай навіть віртуальним, змусити його мислити неординарно.

Тому поставлені перед собою завдання нове видання, думається, вирішує поки цілком успішно. Як каже головний редактор «Room» Ігор Ашурбейлі, «наша мета - професійний, науковий, але в той же час доступний для розуміння широкого загалу журнал. Ми сподіваємося, що матеріали, опубліковані в нашому журналі, привернуть увагу не тільки експертів, а й простих любителів аерокосмічної тематики ».

Що ж, повторимо, це завдання досягнута. У виданні читач знайде і наукові статті, і інтерв'ю, і есе, і барвисті ілюстрації ... Залишається сподіватися, що вже в перспективі, твердо ставши на ноги, «Room» сформує широку аудиторію відданих йому читачів по всьому світу, стане видаватися і в Російської Федерації.

Чому він присвячений?